Wat is het verschil tussen AC en DC laden?

DC laden is aangeraden bij lange afstanden zonder lange tussenstop. AC laden is aangeraden op alle locaties waar je langer dan 20 min geparkeerd staat.

DC - Gelijkstroom (snelladen)


Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare installatie, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt. Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Deze manier van laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

AC - Wisselstroom (regulier laden)


In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kW) en soms zelfs 63A (43kW) gebruiken om te laden. Zolang je auto en laadstation het aankan, is een 20kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

Welke manier van laden is beter?


Beide manieren zijn goed voor specifieke situaties. DC laden is aangeraden tijdens het afleggen van lange afstanden zonder lange tussenstop. Denk hierbij aan het laden langs de snelweg. AC laden wordt vrijwel altijd aangeraden voor parkeerplekken waar automobilisten langer dan 20 minuten geparkeerd staan. Door de hoge kosten voor de productie en installatie van DC laders, gaat de voorkeur vrijwel altijd uit naar AC (wisselstroom) laden. Ook voor in de toekomst zal dit de meest gekozen manier van laden blijven.



Meer hulp nodig?

Bekijk meer veelgestelde vragen

Heb je meer hulp nodig? Laat het ons hier weten.